lauantai 7. maaliskuuta 2020

Talviloman päätös

Apua! Loma loppuu. Ihanaa! Arki alkaa. Kahtiajakoinen tunnelma johtuu siitä, että en pääse viikossa eroon töistäni, mutta toisaalta Hän ei kunnolla pysty jatkamaan omiaan, koska minä olen paikalla. Vaikka meissä on paljon siamilaisten kaksosten vikaa, oma tekeminen pitää säilyttää molempien mielenterveyden takia.

Perjantain käytimme siivoamiseen. Ennen puhtaita lakanoita imuroin patjamme. Kunpa olisi muillakin vesi-imuri, tietäisivät, mitä patjassa piileskelee. Onneksi meillä on samanlainen standardi ja rytmi siivousasioissa. En kestäisi enää elämää sottapytyn kanssa tai ihmistä, joka ei osallistuisi minulle tärkeään asiaan. Tällä hetkellä kotityöt menevät melkoisen hyvin tasan, minä hoidan pyykit ja kokkaamisen, Hän siivoaa ja tiskaa viikolla - minä hoidan tiskaamisen viikonloppuisin.

Löysin torstain kauppareissulla uuden sienikirjan halvennuksesta, eur 4,50. Tuntuva alennus johtui siitä, että kannet ja teksti olivat taitettu väärin. Kansien suhteen kirja piti kääntää ylösalaisin ja aloittaa lukeminen takakannen puolelta. Sehän ei minua metsässä haittaa, uudessa kirjassa on enemmän lajeja kuin tähän saakka metsäretkillä mukana kantamassani taskukirjassa. (Siitäkin olen onnellinen, että Hän on innostunut metsäretkistämme. Hän kuvaa ja minä metsästän sieniä. Metsään on mahtavaa mennä yhdessä.)


Suomen Sieniseuran naamakirjasivuilta bongasin linkin ihanaan englanninkieliseen artikkeliin sienestämisestä. Suosittelen lämpimästi, mikäli olette sienestyksen ystäviä - tai jos tahdotte ymmärtää meitä hurahtaneita. Oli siitä ex-puolisostani jotain iloakin, kun minut lajiin tutustutti ja tunnistamisen salat opetti. Metsässä vietetyt ajat olivat suhteemme rauhaisimpia aikoja.

Torstai-iltana soitti myös ex-puolison tytär, entinen ilkeä tytärpuoleni, toivottaakseen hyvää häävuosipäivää. Hän on tehnyt tuloaan vierailulle vuoden päivät, saa nähdä, joko vierailu pian toteutuisi. En kuitenkaan tahdo vaatia tai pakottaa. Tytär oli varsin rasittava teini-ikäinen, liittoutuivat isänsä kanssa minua vastaan. Molemmat potivat omia kipujaan, pääsin sijaiskärsijäksi ja ukkosenjohtimeksi. Onneksi nykysuhteessa tilanne on toisin, Hän kuuntelee minua jopa jälkikasvunsa suhteen. Me olemme yksikkö siinäkin asiassa.

Onneksi on vasta lauantai. Onneksi on työ, minne mennä. Onneksi löysimme toisemme - tästä on tullut ihan hyvä elämä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti